Statut - Niepełnosprawni Plus

Idź do spisu treści

Menu główne:

Statut
 Starachowickiego Stowarzyszenia
 „NIEPEŁNOSPRAWNI PLUS”
ROZDZIAŁ
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1
1. Starachowickie  Stowarzyszenie  „Niepełnosprawni  Plus” zwane w dalszych  postanowieniach  Statutu  Stowarzyszeniem posiada osobowość  prawną w wyniku  rejestracji w Sądzie Wojewódzkim w Kielcach Wydział  Cywilny.

2. Stowarzyszenie obejmuje swoją działalnością obszar Rzeczpospolitej Polskiej.

3. Siedzibą władz Stowarzyszenia jest miasto Starachowice.
 
§ 2
1. Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej ogółu członków. 
2. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudnić pracowników                           
3. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą.
 
§ 3
1. Stowarzyszenie jest organizacja zrzeszającą:
a. osoby  niepełnosprawne,
b. osoby  zaangażowane w pracę na rzecz niepełnosprawnych,
c. rodziny osób niepełnosprawnych.

2. Osoby niepełnosprawne poniżej 16-tu lat mogą należeć do Stowarzyszenia za zgodą swych prawnych
opiekunów, przy  zachowaniu ograniczeń wynikających z art.3 ust.3. Prawa  o  Stowarzyszeniach (brak głosu stanowiącego oraz czynnego i biernego prawa  wyborczego).
 
§ 4
1. Stowarzyszenie dopuszcza możliwość zrzeszania się z innymi organizacjami Krajowymi i międzynarodowymi o podobnych celach i charakterze działania.
 
§ 5
1. Stowarzyszenie może posiadać sztandar, używać znaku, odznak i pieczęci wg. wzorów zatwierdzonych przez właściwe organa administracji państwowej i Walne Zgromadzenie  Członków.
II ROZDZIAŁ
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
 
§ 6
Celem  Stowarzyszenia jest:
1. Niesienie  pomocy osobom niepełnosprawnym w zakresie potrzeb   materialnych, psychologicznych, socjalnych, społecznych, leczniczych, duchowych  i  kulturalnych.

2. Reprezentowanie oraz  ochrona  praw  i  interesów  osób niepełnosprawnych.

3. Integracja środowiska osób niepełnosprawnych i ich rodzin.

4. Kształtowanie i propagowanie wśród społeczeństwa właściwych postaw  wobec osób niepełnosprawnych.

§  7
Cele określone w § 6 Statutu realizuje poprzez:   
1. Organizowanie i udzielanie  pomocy  w  sprawach  socjalnych,   psychoterapeutycznych, prawnych oraz medycznych  związanych z poprawą warunków  życiowych osób niepełnosprawnych,  

2. Organizowanie letniego i zimowego  wypoczynku  dla  dzieci i młodzieży oraz osób  niepełnosprawnych  połączonego z rehabilitacją.

3. Organizowanie życia kulturalno-oświatowego,  rozrywkowego, sportu, rekreacji, turystyki  i wypoczynku dla dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych. 

4. Organizowanie warsztatów  twórczych  plastycznych i muzycznych dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych  osób  niepełnosprawnych, 

5. Integrację i poszerzanie grupy opiekunów osób niepełnosprawnych.

6. Współdziałanie  w  rehabilitacji  społecznej, podstawowej i zawodowej, prowadzonej  przez  wyspecjalizowane i uprawnione do tego organa i instytucje.

7. Prowadzenie akcji  propagandowo – profilaktycznej oraz poradnictwa.

8. Prowadzenie działalności gospodarczej, w oparciu o obowiązujące przepisy prawne.

9. Pozafinansowe wsparcie rodzin osób niepełnosprawnych w trudnej sytuacji życiowej,

10. Organizowanie i prowadzenie  działań  poprzez realizowanie  różnorodnych form rehabilitacji i integracji wspólnie  dla  osób niepełnosprawnych, pełnosprawnych  i  ich  rodzin, 

11. Podtrzymywanie  tradycji  kulturowej osób niepełnosprawnych, pielęgnowanie polskości  oraz  rozwoju  świadomości  obywatelskiej i narodowej,                                                                                                                       

12. Prowadzenie i organizowanie  działań   w  zakresie  ochrony i promocji zdrowia  oraz  profilaktyki  zdrowotnej i społecznej.                                                        

13. Działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy  między społeczeństwami.

14. Organizowanie i prowadzenie szkoleń, warsztatów, grup środowiskowego wsparcia aktywizujących zawodowo i społecznie osoby niepełnosprawne.
III ROZDZIAŁ 
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW             

§ 8
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a) zwyczajnych,
b) wspierających,
c) honorowych.
§ 9
1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każdy pełnoletni obywatel RP, który pragnie wnieść swój wkład pracy w urzeczywistnienie  celów Stowarzyszenia ,złoży pisemną deklarację o przystąpieniu do Stowarzyszenia i zostanie przyjęty w poczet członków uchwałą Zarządu Stowarzyszenia.

2. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna lub prawna, która dla poparcia działalności Stowarzyszenia zadeklaruje składkę członkowską lub inną formę wsparcia materialnego. Członków wspierających Stowarzyszenia przyjmuje uchwałą Zarząd Stowarzyszenia.                               

3. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba szczególnie zasłużona w urzeczywistnieniu celów Stowarzyszenia. Godność członka honorowego nadaje Walne  Zgromadzenie.
 
§ 10       
Członkowie Stowarzyszenia maja obowiązek:
1.  Uczestniczyć w realizacji celów Stowarzyszenia.

2.  Przestrzegać postanowień Statutu, uchwał i regulaminu władz Stowarzyszenia.

3.  Opłacać składki członkowskie (za wyjątkiem członków honorowych).
 
§ 11
1. Członkowie zwyczajni i honorowi maja prawo:
1)  czynnego i biernego wyboru do władz Stowarzyszenia,
2)  korzystania z pomocy i urządzeń Stowarzyszenia, 
3)  zgłaszania wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia,
4)  uczestniczenia w posiedzeniach Walnych Zgromadzeń z głosem stanowiącym.

2. Członkowie wspierający mają prawa wymienione w § 11 ust.1 pkt. 2 i 3.
                                                            
§ 12
1. Członkowstwo wygasa przez:
1) rezygnację zgłoszoną na piśmie  Zarządowi  Stowarzyszenia,
2) skreślenia z listy z powodu zaniechania działalności  w Stowarzyszeniu lub  niepłacenie składek członkowskich przez okres 12 miesięcy,

2. Od uchwały o skreśleniu lub wykluczeniu przysługuje odwołanie do Walnego  Zgromadzenia, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
IV  ROZDZIAŁ 
WŁADZE STOWARZYSZENIA

§ 13
1. Organami  władzy Stowarzyszenia są:
1) Walne Zgromadzenie Członków,
2) Zarząd  Stowarzyszenia,
3) Komisja  Rewizyjna

2.  Kadencja  Władz  Stowarzyszenia trwa 5 lat, a wybór odbywa się po głosowaniu  jawnym.

3.  Uchwały władz Stowarzyszenia podejmowane są  zwykła większością głosów, chyba  że postanowienia Statutu stanowią inaczej.

WALNE ZGROMADZENIE
§  14
1. Walne  Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.

2. Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

3. Do kompetencji walnego zgromadzenia należy:
1) uchwalenie programu Stowarzyszenia,
2) przyjmowanie sprawozdań z działalności:
a) Zarządu,
b) Komisji Rewizyjnej,
3) podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez Zarząd, Komisję  Rewizyjną  i członków,
4) udzielanie absolutorium Zarządowi, na wniosek Komisji Rewizyjnej,
5) wybór władz Stowarzyszenia,
6) uchwalanie zmian w Statucie,
7) podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia,
8) podejmowanie uchwał o nadaniu członkostwa  honorowego
9) podejmowanie innych uchwał, które dla swej ważności wymagają stanowiska  Walnego Zgromadzenia.

4. Walne Zgromadzenie Członków  zwoływane jest  przez  Zarząd, zawiadomienie o jego terminie i porządku  powinno być wysłane członkom przynajmniej 14 dni przed dniem jego odbycia.

5. W Walnym Zgromadzeniu uczestniczą z głosem decydującym członkowie zwyczajni; z głosem doradczym – członkowie wspierający i zaproszeni goście.

6. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia zwoływane są na wniosek  Zarządu, Komisji  Rewizyjnej lub na Pisemny wniosek 1/3 członków Stowarzyszenia.

7. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia zwołane być winno w ciągu miesiąca od daty wpływu wniosku i obradować może wyłącznie nad sprawami, dla rozpoznania których zostało zwołane. 

ZARZĄD
§  15
1. Zarząd jest organem wykonawczym Stowarzyszenia

2. Wybierany jest w składzie siedmiu osób (Prezesa Zarządu, Z-ca Prezesa Zarządu, Sekretarz Zarządu, Skarbnik, 3 członków Zarządu).

3. Zarząd Stowarzyszenia posiada następujące uprawnienia:
a) realizacja uchwał Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia,
b) kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia i reprezentowanie go na  zewnątrz,
c) opracowywanie planów pracy i budżetu Stowarzyszenia,
f) ustalanie regulaminów wewnętrznych oraz instrukcji,
g)  inicjowanie i prowadzenie innych prac wynikających z postanowień Statutu i bieżącego zarządu Stowarzyszenia
h)  zarządzanie majątkiem i finansami Stowarzyszenia.

4. Posiedzenia zarządu odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej niż raz na rok

5. Uchwały zarządu podejmowane są zwykła większością głosów przy obecności co
najmniej połowy jego członków.

6. W przypadku ustąpienia członków Zarządu w trakcie trwania kadencji, możliwa jest kooptacja, z tym że liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 3 osób.                                                                                                              
           
KOMISJA  REWIZYJNA
§  16
1. Komisja Rewizyjna wybierana jest w składzie czterech osób i wyłania spośród  siebie Przewodniczącego Komisji  Rewizyjnej

2. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie  rzadziej jednak niż raz na rok

3. Do kompetencji komisji rewizyjnej należy:
a) kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
b) składanie sprawozdań ze swej działalności oraz wnioskowaniew sprawie uwzględnieniem gospodarki finansowej,
c) czuwanie nad zgodnością prowadzonej działalności merytorycznej z  postanowieniami Statutu i przepisami prawa.

4. Przewodniczący  lub upoważniony członek Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć  w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

5. Komisja rewizyjna przesyła 1 egzemplarz protokołów pokontrolnych Zarządowi, celem ustosunkowania się do postawionych zarzutów jeśli takowe zostaną wysunięte.

6. W przypadku ustąpienia członków Komisji Rewizyjnej w trakcie trwania kadencji, możliwa jest kooptacja, z tym że liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 2 osób.
V RODZIAŁ 
PODEJMOWANIE ZOBOWIĄZAŃ
§ 17
 
1. Do ważności  podejmowanych zobowiązań   majątkowych i finansowych  Stowarzyszenia wymagane są podpisy Prezesa Zarządu, Zastępcy Prezesa Zarządu i  Skarbnika  lub  innej  osoby  upoważnionej przez Zarząd

2.  Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia w sprawach niemajątkowych mogą składać Prezes Zarządu lub Zastępca Prezesa i Skarbnik.
VI ROZDZIAŁ 
FUNDUSZE I MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 18
 
1. Na  majątek  Stowarzyszenia składają się:
a) wpływy ze składek członkowskich,
b) dotacje państwowe,
c) darowizny i zapisy,
d) wpływy z działalności statutowej.
VII ROZDZIAŁ
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
§  19
 
1. Uchwałę o zmianie Statutu podejmuje Walne Zgromadzenie Członków  większością  2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

2. Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

3. W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie  Wyznacza Komisję likwidacyjną.

4. Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia określa przeznaczenie jego majątku.

 
 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego